Verslag 1ste dag Walk for Infinity Greetsiel – Emden 29 mei 2014.

Walk for Infinity dag 1: Greetsiel – Emden

De avond ervoor is iedereen neergestreken in het Stayokay Hotel in Scheemda. Eerst alvast alles klaarmaken voor de volgende ochtend (vroeg dag: 4 uur, half 5 ontbijt). Dan naar de lounge, waar we gezellig zitten tot het toch ècht bedtijd is, want het is inmiddels 11.00 uur!!! Slapen, nou ja….slàpen??? Je kunt het beter een hazeslaapje noemen! Vier uur opstaan, een prima, maar snel ontbijt, waar ik tot overmaat van ramp een flinke smak maak, omdat ik té gehaast nog even een 2e kopje koffie wil halen. Even flitst het door m’n hoofd: “daar gaat m’n wandeltocht” , maar ik kan gelukkig nog lopen en dus op naar de auto en vertrekken naar Emden. De zon komt prachtig op en dat belooft dus een mooie dag te worden. Bij de Hochschule in Emden kan nog even gebruik gemaakt worden van het toilet en dan op volgorde van startnummer de bus in, waarbij ik “legaal” de eerste bus in mag. Kan niet beter!! In Greetsiel aangekomen bij de Ubbo-Emmius-Schule, krijgen we het eerste stempel op onze startkaart.

Er is koffie en dan vertrekken we. Het is nog behoorlijk koud! Een harde noordoostelijke wind, afkomstig van zee, doet ons bibberen. Hoewel……sommigen zijn zó optimistisch, dat ze al in de korte broek op pad gaan! Moet er niet aan denken! Gelukkig hebben we de wind achter. We lopen eerst door het prachtige plaatsje Greetsiel met de haven, de prachtige oude panden aan de kade en niet te vergeten het geboortehuis van Ubbo Emmius, die deze dag in het middelpunt van de belangstelling staat. Omdat hij de grondlegger is van de Rijks Universiteit Groningen, die dit jaar 400 jaar bestaat, start deze wandel2daagse in zijn geboorteplaats Greetsiel en wordt de route gevolgd, die hij heeft afgelegd via Emden naar Groningen. De tocht is héél afwisselend. We komen door veel kleine dorpen met prachtige kerken, die ter gelegenheid van deze dag allemaal geopend zijn. Heel mooi, dat we ze van binnen kunnen bekijken. Er zijn heel mooie kerken bij, sommige met schitterende plafondschilderingen. Oude doopvonten, mooie preekstoelen, fraaie orgels, enz. De hele dag is het een mix van de natuur met z’n weidse vergezichten, de goed bewaard gebleven en gerestaureerde kerken, boerderijen en huizen in de dorpen, en de nodige muziekoptredens. De sfeer is geweldig. Inwoners van de dorpen hebben er veel aan gedaan om ons een mooie dag te bezorgen. Op veel plaatsen zijn rustplekken, waar koffie te krijgen is met……ja, daar zijn de Duitsers goed in, allerlei soorten eigengebakken “kuchen” . Je hoeft dus echt niet te verhongeren. Hoewel het overgrote deel van de wandelaars uit Nederland komt, lopen er ook een aantal Duitsers mee, die deze dag gevolgd worden door de Duitse t.v.-zender NDR, die op diverse plaatsen opnamen maakt. Zal ’s avonds om half 8 uitgezonden worden. Wij zitten dan echter nog aan de warme maaltijd in ons hotel in Scheemda. Wat opvalt zijn de boerderijen met enorm grote schuren, die soms een nieuwe bestemming hebben gekregen, zoals een school, een museum of ingerichtzijn om gebruikt te kunnen worden voor toneeluitvoeringen e.d. Mooi, dat zo’n oude boerderij op deze manier een nieuwe bestemming krijgt. Heel bijzonder is het dorp Upleward. Hier woont een zeer rijk persoon, die regelmatig een kunstenaar uit Canada over laat komen. Alle prachtige hekken in het dorp zijn door deze kunstenaar gemaakt. Niet alleen de brugleuningen naar een kleine begraafplaats, met een monument herinnerend aan de beide wereldoorlogen, maar ook gewoon bij particulieren zijn fraaie tuinhekken te bewonderen. Dan gaan we
richting de zeedijk, waar we om de haverklap op het smalle weggetje ernaartoe de berm in moeten duiken vanwege de grote campers en caravans, die naar de bij de dijk liggende camping gaan. Nu is het voorlopig gebeurd met het heerlijke slenteren door de oude dorpjes en het bekijken van al het moois, dat daar is te zien. Nu gaan we genieten van het uitzicht over zee. We kunnen zelfs in de verte, weliswaar héél vaag, Delfzijl zien liggen. Groningers in ons gezelschap beweren stellig, dat ze de onlangs failliet gegane aluminiumfabriek kunnen zien. Ik neem het direct voor waar aan.

Wat ook opvalt zijn de enorme aantallen hoge windmolens, die het landschap domineren. Waar je ook kijkt, nergens is een stukje van de horizon vrij, ze staan ècht overal. Het is waarachtig niet te hopen, dat dàt ook in Nederland gaat gebeuren. Het laatste gedeelte van de tocht worden we verrast door leuke dingen, zoals: een complimentenloket, waar iemand ons complimenteert met de prestatie, die we leveren, een postbode, die een envelop voor ons heeft met daarin een leuke tekst en niet te vergeten de dame in het rood, die lintjes mag uitdelen. Op haar vraag wie er een lintje verdient, wijzen we Liana aan. Zij wordt “geridderd” voor haar inzet om veters aan de man te brengen, waarvan de opbrengst gaat naar het KWF. Harstikke leuk!

Na nog een laatste rust bij de Brandweerkazerne, waar het Warffums Mannenkoor uit volle borst staat te zingen, lopen we Emden binnen en zijn al snel op de finishplek van vandaag: de Hochschule. Laatste stempel, en als tractatie is er soep, die behoorlijk pittig is. Nog even wat drinken, een groepsfoto maken en dan naar de auto’s. Terug naar Scheemda, een uur rijden, maar daar merken we niets van, want we hèbben toch een lol!! Warm van de tocht en het lachen moeten we meteen aan tafel, vies en wel!!!! Maar het smaakt er niet minder om. Na ons opgefrist te hebben, weer naar beneden en de dag nog eens even met elkaar doornemen, waarbij de lachsalvo’s niet van de lucht zijn. Het was een pittige tocht (44 km.!!!), maar fantastisch mooi! En supergezellig met elkaar! Hopelijk wordt morgen weer zo’n fijne wandeldag.